Práca v open office

Open space office alebo veľká otvorená kancelária sa stala populárnou v sedemdesiatych rokoch minulého storočia v Amerike, kedy usporiadali zamestnancov do jedného radu v otvorenej, veľkej kancelárii. Neskôr ich predeľovali kójami. V niektorých, väčšinou nadnárodných spoločnostiach sa tento typ kancelárie ujal aj na Slovensku.

Podľa Medzinárodnej asociácie manažmentu budov má v skutočnosti približne 70% kancelárií nejakú formu otvoreného priestoru. Tento dizajn kancelárií vznikol pod perom architekta Franka Lloyda Wrighta v roku 1904 v New Yorku. Centrom tehlovej budovy sa stalo veľkoplošné átrium s nekonečnými radmi pripravených pracovných stolov pre zamestnancov. Najväčší úspech zaznamenal tento koncept kancelárií na prelome 2. tisícročia vďaka technologickým gigantom, ako sú Google, Apple a Facebook, ktoré uprednostňujú najmä filozofiu otvoreného priestranstva.

Aké sú však výhody a nevýhody veľkej otvorenej kancelárie?

Výhody

  • Spolupráca s kolegami
    Môžete jednoducho požiadať o radu bez toho, aby ste museli zasahovať do zatvorených dverí. Namiesto odoslania e-mailu môžete ísť rovno za kolegami a komunikovať spolu, poradiť sa a pracovnú záležitosť vyriešiť. Takéto priestory umožňujú lepšiu komunikáciu, čo môže viesť k inováciám a zlepšeniu chodu spoločnosti. Zlepšuje sa tiež tímová spolupráca.
  • Spoznávanie sa
    Plány otvorených kancelárií tiež zvyšujú osobnú interakciu. Neočakávané kamarátstva sa vyvinú, keď sa cez miestnosť šíria vtipy a organizujú sa improvizované obedy.
  • Rozprúdenie kreativity
    Stretnutie všetkých v otvorenom priestore môže tiež pomôcť rozprúdiť tvorivú atmosféru. V Je jednoduchšie brainstormovať nápady a prirodzene zapojiť ostatných prostredníctvom jednoduchého: „Hej, čo si o tomto všetci myslia?“

 

Nevýhody

  • Podajte mi dezinfekčný prostriedok na ruky

Ak máte pocit, že ste neustále chorí z práce, je to preto, že pravdepodobne ste. Dánska štúdia zistila, že pracovníci otvorenej kancelárie mali výrazne viac dní neprítomnosti z dôvodu choroby. Iná štúdia zistila, že nedostatok súkromných kancelárií spôsobuje vysoký krvný tlak, stres a fluktuáciu zamestnancov

  • Udržať si myšlienky

V chvíli plného sústredenia sa zrazu sa pri Vás niekto zastaví. „Hej, máš chvíľu na rozhovor?“ povie kolega. Všetci sme to zažili. Nikdy to netrvá len sekundu a potom je ťažké sa vrátiť späť k pôvodnej myšlienke.

  • Neexistuje „čas osamote“

Či už ide len o osobný telefonát, niekedy potrebujeme len minútu pre seba. Potrebujeme šancu byť ľuďmi – nie vždy si dokážeme udržať dokonalú fasádu produktivity. Na tieto chvíle, potrebujeme súkromie.

Takže ako väčšina vecí v živote, aj práca v otvorenej kancelárii má svoje pozitíva, aj negatíva. A to sa dá očakávať. Je ťažké navrhnúť priestor, ktorý vyhovuje všetkým. Tiež sa nemôžete len tak zbaviť stien, posadiť všetkých k dlhému stolu a dúfať, že ľudia budú spolupracovať. Dôležité je rozvíjať tvorivosť zamestnancov a rešpektovať ich súkromie. V neposlednom rade – každý člen otvoreného pracovného prostredia by mal prispievať k tomu, aby sa všetci cítili príjemne.

 

24. augusta 2022 | Lea Michajlovová

Kontaktujte nás

    Vaše osobné údaje spracúvame za účelom vybavenia Vašej požiadavky. Viac informácií nájdete v zásadách ochrany osobných údajov.